2020 is eindelijk voorbij, en dat vraagt voor de meesten om een zucht van verlichting. Digitale marketeers hebben echter nauwelijks tijd gehad om te ontspannen, aangezien ze het jaar begonnen zoals ze 2020 beleefden – op hun hoede, klaar om hun hele online strategie te veranderen als reactie op de meest recente, onverwachte wereldwijde gebeurtenis.
Afgezien van de belangrijke herinnering om wendbaar en flexibel te blijven – en je voor te bereiden op het onvoorspelbare – volgen hier een paar voorspellingen en trends die digitale marketeers en socialemediamanagers in gedachten moeten houden als ze vooruitdenken naar de komende 12 maanden:
1. Verwacht dat de toename van influencer en door gebruikers gegenereerde inhoud zal doorzetten.
Nu we beginnen te herstellen van een jaar met een enorme daling, en voor sommigen zelfs volledig stopgezet, in winkels en persoonlijke evenementen, vertrouwen consumenten op influencers voor productaanbevelingen, recepten, virtuele trainingen en eigenlijk alle bron van vermaak.
Online influencers zijn zeer effectieve makers van inhoud en zullen een essentiële rol blijven spelen in de digitale marketingstrategieën van merken, zelfs als persoonlijke activiteiten (hopelijk) weer beginnen aan te trekken in 2021. Deze online persoonlijkheden hebben volgers gevonden die zullen blijven hunkeren door mensen gegenereerde inhoud als betrouwbare informatiebron, zelfs als de influencer wordt gesponsord door een merk. In feite, 84% van de consumenten die online hebben gewinkeld sinds het begin van de pandemie, is het promoten van een product met een simpele “veeg omhoog” om binnen de post te kopen, de toekomst.
Het zijn niet alleen influencers die zinvolle inhoud creëren. Door gebruikers gegenereerde inhoud van normale, gewone mensen zal dit jaar blijven gedijen, aangezien online gebruikers hun verveling en gebrek aan sociale interacties blijven verlichten door hun stem te vinden op sociale media. Livestreaming op Instagram steeg met 70% tijdens de eerste paar maanden van de pandemie, en deze trend zal waarschijnlijk doorzetten.
Tip: begrijp hoe online influencers passen in jouw marketingdoelen en werk vervolgens om de juiste influencers voor jouw organisatie te identificeren. Er is een influencer voor iedereen. Merken moeten gewoon de tijd nemen om hun pasvorm te vinden.
Wat door gebruikers gegenereerde inhoud betreft, moeten merken inspelen op deze trend en in contact treden met de consumenten die hun producten of diensten op een organische manier promoten. Kijk bijvoorbeeld naar Ocean Spray.
2. Sociaal luisteren stimuleert de ontwikkeling van inhoud en berichten.
De gebeurtenissen van 2020 zorgden ervoor dat merken voortdurend online berichten moesten veranderen of herevalueren, omdat ze te maken kregen met problemen die velen nooit moesten aanpakken, zoals een wereldwijde crisis in de gezondheidszorg, een beweging tegen raciaal onrecht, wijdverbreide milieurampen – de lijst gaat maar door. En hoewel merken de druk voelden om bij te dragen aan online gesprekken over deze kwesties, vielen de reactieve berichten vaak tekort en voelden ze meer als een bandwagon-reactie dan als een echte.
Veel merken hebben echter hun les geleerd en 2021 wordt het jaar van sociaal luisteren, waarbij tijd en investeringen worden gestoken in tools waarmee merkmanagers online gesprekken kunnen volgen om te bepalen of de stem van een merk nodig of gewenst is in de gesprekken. Naast het volgen van relevante trending-onderwerpen, moeten merkmanagers de tijd nemen om te luisteren en te identificeren wat belangrijk is voor het publiek, en vervolgens hun berichten aanpassen om ze op elkaar af te stemmen. Het recente onderzoek naar sociale trends van Hootsuite toont aan dat 66% van de respondenten beweert dat sociaal luisteren de afgelopen 12 maanden in waarde is toegenomen voor hun organisatie.
Deze trend is van toepassing op zowel organische als betaalde inhoud. Naarmate merken beter naar hun publiek gaan luisteren, kunnen ze meer aangepaste advertenties maken en zich aanpassen aan de huidige overtuigingen en gedragingen van de consument.
Tip: Sociaal luisteren wordt gemakkelijker en effectiever gemaakt met tools zoals Talkwalker, maar even belangrijk is de tijdsinvestering om goed werk te leveren. Inspire PR Group maakt dagelijks tijd vrij om online gesprekken voor onze klanten te monitoren en trends te analyseren via Talkwalker, wetende dat er 24/7 verschuivingen plaatsvinden in belangrijke gesprekken.
Merken moeten ook een responsplan voor sociale media hebben voor het volgende probleem dat zich voordoet, dus marketing- en PR-teams zijn bereid om opzettelijke stappen te ondernemen om te reageren, in plaats van hun toevlucht te nemen tot een ongeplande triggerreactie, wat negatieve gevolgen kan hebben.
3. Let op een stijging in Instagram-advertenties.
Instagram stal de show in 2020. Met meer dan 1 miljard mensen die elke maand Instagram gebruiken en 90% van de Instagram-accounts die beweren ten minste één bedrijf op het platform te volgen, is het geen wonder dat het advertentiebereik van Instagram in het vierde kwartaal van 2020 groter was dan alle andere sociale mediaplatforms. .
Video-inhoud is al geruime tijd koning op sociale media, en kortstondige inhoud heeft de afgelopen jaren zo’n grote indruk gemaakt dat Instagram zich ongetwijfeld onderscheidde van de massa. Onlangs heeft er een aanzienlijke verschuiving plaatsgevonden in de manier waarop consumenten het platform gebruiken. Waar het voorheen voornamelijk diende als locatie om foto’s van vrienden te zien en grappige memes te ontdekken, dient Instagram nu als een plek voor merken om potentiële klanten te bereiken. Uit een Facebook-enquête bleek dat 83% van de Instagram-gebruikers nieuwe producten of diensten op het platform ontdekt, en 87% zei actie te hebben ondernomen nadat ze productinformatie op Instagram hadden gezien.
Slechts 1% van de gebruikers op Instagram gebruikt het als hun enige sociale mediaplatform. Dit betekent dat de meeste Instagram-gebruikers ook te vinden zijn op Facebook, YouTube, Twitter, Snapchat, TikTok, enz. Voor marketeers die consumenten via verschillende platforms willen bereiken, is er geen betere plek om te beginnen dan Instagram.
Tip: Als je nieuw bent bij Instagram-advertenties, is de eerste stap om te leren hoe ze werken en hoeveel ze kosten. Net als Facebook (stel je dat eens voor!) Zijn er verschillende advertentie-opties beschikbaar, afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen en oproepen tot actie van je merk.
Als Instagram-advertenties al deel uitmaken van jouw digitale marketingstrategie, bent je een stap voor. Veel marketeers stellen voor om de Instagram-advertentiebudgetten de komende 12 maanden te verhogen, aangezien Instagram de grootste groei in nieuwe gebruikers zag tussen juli en september 2020 en blijft stijgen.